آموزش ایجاد ارتباط با افراد قدرتمند یا متخصص در جامعه مجازی و اینترنت

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که نیازمند تخصص, سرمایه یا مشاوره از یک فرد در جامعه مجازی شده باشید. معمولا ایجاد ارتباطی موثر با چنین افرادی به دلایلی مانند مشغله بالای فرد بسیار دشوار میباشد. در این مقاله به بررسی نکاتی کلیدی به منظور ایجاد ارتباط با افراد قدرتمند یا متخصص در جامعه مجازی (LinkedIn – سایت شخصی – …) میپردازیم.

پس از مطالعه مراحل گفته شده حتما نکات مهم و ارزشمند را در پایان مقاله مطالعه کنید.

۱) جمع آوری اطلاعات راجب شخص

اولین گام جمع آوری اطلاعات راجب شخص مورد نظر میباشد. با شناخت بهتر شخص مقابل و جمع آوری اطلاعاتی مانند “رزومه و تخصص های شخص” , “علایق شخصی” , “شغل فعلی” و … پس از شروع مکالمه شانس بیشتری برای ایجاد ارتباط خواهید داشت.

البته جمع آوری اطلاعات (information gathering) نیازمند روش ها و تکنیک هایی خاص میباشد که با توجه به تمرکز به موضوع فعلی از پرداختن به آن خودداری میکنیم. اما مهم ترین تکنیک های جمع آوری اطلاعات در این رابطه, استفاده از سایت شخصی فرد , جستجوی اسم و مشخصات دیگر فرد در گوگل و بررسی رسانه های مجازی (مانند لینکدین, فیسبوک, اینستاگرام و …) میباشد.

به منظور کسب مهارت در این زمینه به مقاله های انگلیسی در زمینه Information gathering مراجعه کنید.

۲) بررسی نیازهای احتمالی فرد

دومین گام بررسی نیازهای فرد مقابل بر اساس اطلاعات بدست آمده میباشد. کلید ما برای شروع مکالمه شناخت نیازهای فرد مقابل میباشد.

۳) شروع مکالمه و ارائه یک پیشنهاد ارزشمند

سومین گام شروع مکالمه با شخص مقابل میباشد. به این منظور ممکن است راه های ارتباطی گوناگونی وجود داشته باشد اما با توجه به هدف, باید در رابطه با استفاده از راه ارتباطی مناسب تصمیم بگیریم. واضح است که اگر آدرس سایت شخصی و صفحه اینستاگرام شخص را داشته باشیم در دایرکت اینستاگرام راجب موضوع کاری پیام نمیدهیم.

اکنون با شناخت نیازهای شخص مقابل یک پیشنهاد ارزشمند به شخص مقابل ارائه دهید. در صورتی که پیشنهاد یا پیام شما برای شخص مقابل هزینه بر یا زمان بر نباشد به احتمال بالا بازخورد مناسبی از وی دریافت خواهید کرد.

 

۴) جلب اعتماد شخص مقابل طی زمان

اعتماد دو طرفه و رابطه موثر به شناخت طرفین و اعتمادسازی نیاز دارد. اعتماد به واسطه زمان شکل میگیرد. پس در پیش کشیدن هدف اصلی خود عجول نباشید.

۵) هدف اصلی

اکنون رابطه ای ارزشمند و موثر را ایجاد کرده اید. وقت به بحث گذاشتن ایده و هدف اصلیتان میباشد.

مثال واقعی

برای مثال یکی از دوستان بنده در یک انجمن راجب تحلیل بدافزار مقاله ای نوشته بود.  چندین ماه بعد در تلگرام پیامی دریافت کرد:

“سلام دوست عزیز. من مقاله شما راجب تحلیل بدافزار Lucky را مطالعه کردم و به این موضوع علاقه مند شدم. راجب این بدافزار بیشتر تحقیق کردم و به نتایج جالبی رسیدم که فکر میکنم برای شما هم جالب باشه. اگر فرصت داشتید خوش حال میشم راجبش صحبت کنیم.”

توضیح: این شخص ابتدا به دنبال پیدا کردن متخصص امنیت به منظور همکاری در استارت آپ شخصی خود بوده است. پس از پیدا کردن رزومه و اطلاعات تماس شخص مورد نظر از سایت شخصی وی , راجب او در گوگل بیشتر جستجو کرده و به مقاله وی در انجمن ذکر شده میرسد. سپس با در نظر گرفتن روحیات و علایق شخص مقابل شروع به مکالمه و ارائه یک پیشنهاد به جهت ایجاد ارتباطی موثر میکند. پس از ایجاد ارتباط و گذشت چندین روز هدف اصلی خود (همکاری در استارت آپ) را با وی در میان گذاشت.

نکات مهم و ارزشمند

  • همیشه استثنا وجود دارد. گرچه روش های گفته شده با پیاده سازی درست در مورد اکثر افراد موثر واقع میشوند اما ایجاد ارتباط با هر شخصی به سادگی امکان پذیر نیست. ایجاد ارتباط با بعضی اشخاص به سختی امکان پذیر است و از قاعده خاصی پیروی نمیکند. پس با یک بار شکست ناامید نشوید.
  • تعداد دوستان و آشنایان ارزشمند خود را گسترس دهید. در صورت داشتن ارتباط های قوی و ارزشمند, ایجاد ارتباط با افراد جدید نیز ساده تر میشود.
  • از گزافه گویی و لاف زدن دوری کنید!
  • همان گونه صحبت و رفتار کنید که دوست دارید دیگران با شما رفتار کنند.
  • پس از برقراری ارتباط اولیه, در صورت مهیا بودن شرایط با شخص مقابل تماس تلفنی برقرار کنید. همیشه زبان و تماس صوتی تاثیر بهتری در ذهنیت فرد میگذارد و فرد مقابل راحت تر به شما اعتماد میکند.
  • تکنیک های گفته شده در برخی پلت فرم ها مانند لینکدین (LinkedIn) که مشخصا به منظور ایجاد ارتباط بین افراد متخصص میباشد بسیار موثر و کارامدتر میباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *