۷ علت اصلی شکست استارت آپ ها و شرکت های نوپا در ایران

در کشور عزیزمان افراد متخصص در زمینه های مختلف به خصوصی نرم افزار و IT کم نیستند و طی چندین سال اخیر بسیاری از این افراد در پی رویای موفقیت اقدام به تاسیس یک گروه در قالب استارت آپ میکنند. با توجه به عدم استقبال دولت از این استارت آپ ها آمار دقیقی در مورد تعداد و میزان موفقیت یا شکست و … این گروه ها موجود نیست. اما تجربه به بنده نشان داده که سرانجام بسیاری از این شرکت های نوپا با دلایل مشابهی به شکست منتهی میشود. بنابراین خالی از لطف نیست که به بررسی اصلی ترین دلایل شکست استارت آپ ها در ایران بپردازیم.

 

> انتخاب ایده اشتباه

انتخاب ایده اشتباه از اصلی ترین دلایل شکست استارت آپ ها میباشد. به این معنی که ایده ای اجرایی میشود که در بازار نیازی به آن نیست. قبل از هر چیز به نیاز مردم و کاربران دقت کنید و دو مورد زیر را در نظر داشته باشید:

  • ایده جدید ارائه دهید: به نیازهای اقشار مختلف مردم دقت کنید و در صورتی که نیاز حل نشده ای برای دسته ای از مردم یافتید شما آن را حل کنید.
  • ایده تکراری دیگران را بهینه کنید: برای یک استارت آپ با ده ها رقیب نیز امکان موفقیت وجود دارد. فقط خصوصیت و قابلیت موثرتری به ایده های دیگران اضافه کنید. سپس از خود بپرسید آیا مشتری یا کاربر دلیلی برای صرف نظر از دیگر رقبا و استفاده از خدمات ما دارد؟

> بودجه بندی و تخمین سرمایه اشتباه

مدیریت منابع مالی اشتباه و عدم تشخیص صحیح هزینه های احتمالی آینده دومین دلیل اصلی شکست استارت آپ ها میباشد. برنامه ریزی صحیح در جهت نحوه استفاده از سرمایه پروژه نیازمند تجربه فراوان میباشد و در بسیاری از استارت آپ ها کار آزموده نبودن مدیر پروژه منجر به شکست پروژه میشود.

در مواردی معدود نیز مدیریت مالی به خوبی انجام میپذیرد اما با توجه به نوسانات بسیار زیاد بازار کار ایران و عوامل خارجی, مشکلات پیشبینی نشده ای در مسیر کار پیش می آید و منجر به اتمام منابع مالی و شکست پروژه میشود.

اما همان طور که گفته شد تجربه بالای مدیر پروژه, طرح اقتصادی دقیق و مدیریت ریسک از به وجود آمدن چنین شرایطی تا حد زیادی جلوگیری میکنند.

> عدم دریافت بازخورد

برای تصمیم گیری صحیح هر مدیری نیازمند اطلاعات صحیح و درست است. متاسفانه بسیاری از استارت آپ ها تصمیم گیری های اساسی نظیر امکانات و خصوصیات سایت یا محصول را بدون دریافت بازخورد مناسب از کاربران و مشتریان انجام میدهند. در نتیجه این تصمیمات با عدم تشخیص درست نیاز یا نظر مشتری همراه میشود.

همچنین عدم داشتن استراتژی دریافت بازخورد مداوم از مشتریان ارتباط تیم و مشتریان را تضعیف میکند. در نتیجه این امر میتواند مشکلی کوچک را تبدیل به آتش زیر خاکستر کند و به مرور زمان مشکلی اساسی پدیدار گردد.

با توجه به سرمایه محدود و شکنندگی ساختار کلی اکثر استارت آپ ها چنین اشتباهاتی منجر به شکست کامل میشوند. در نتیجه سعی کنید ارتباطی موثر با مشتریان دائمی و مشتریان احتمالی خود برقرار کنید و بر اساس بازخوردهای بدست آمده تصمیم بگیرید.

> ضعف طرح اقتصادی یا نبود آن

شخصا با بسیاری از استارت آپ ها مواجه شده ام که نوشتن و داشتن یک طرح اقتصادی کامل را بی دلیل و یا زمان بر میدانند. اما در صورت عدم داشتن طرح اقتصادی یا وجود نقص و ضعف در آن, ضعف ها و تهدیدات بسیار زیادی یک استارت آپ را تهدید میکنند. ضعف هایی مثل عدم شناخت و آنالیز رقبا و بازار, عدم تعریف صحیح و دقیق هدف و چشم انداز, عدم داشتن برنامه زمانی و مالی مکتوب, عدم پیاده سازی مدیریت ریسک و …

یک طرح اقتصادی خوب همانند پایه استارت آپ عمل میکند و نداشتن آن به معنی نداشتن پایه و استحکام میباشد. در نتیجه با کوچکترین تغییرات سرانجام چنین تیمی به شکست منجر میشود.

> مارکتینگ و تبلیغات ضعیف

فعالیت در زمینه مارکتینگ نیازمند تجربه فراوان میباشد. هدف گذاری گروه های مخاطب و تخمین هزینه مورد نیاز امری ساده نیست. بعضی از استارت آپ ها صرفا بر بحث فنی و ارائه خدمات در سریع ترین زمان ممکن تمرکز میکنند.  چنین استارت آپ هایی تصور میکنند محصول پس از تکمیل به سادگی به دست مشتریان میرسد و توسط آن ها تست میشود.

اما بحث مارکتینگ نیازمند شناخت صحیح نیاز, علاقه مندی ها و روحیات مشتری و … میباشد. در صورتی که سرمایه مناسبی برای بحث مارکتینگ در نظر گرفته نشود و یا تبلیغات به شیوه درستی انجام نشود, پس از تولید محصول با شکست مواجه میشوید.

> زمان اشتباه ارائه محصول

ارائه محصول در زمان اشتباه ممکن است با عدم نیاز و استقبال بازار مواجه شود و پروژه با شکست مواجه گردد. گرچه اکثر مشکلات این زمینه به دلیل دیرکرد در ارائه و از بین رفتن نیاز مشتریان به محصول میباشند اما مواردی نیز به دلیل ارائه زودتر (قبل از پیش آمدن یا درک نیاز برای بازار و مشتریان) میباشد.

> مشکلات قانونی

مخالفت های قشر سنتی بازار کار و سیاست مداران داخل کشور از دیگر دلایل شکست استارت آپ ها میباشد.

7 نظر ۷ علت اصلی شکست استارت آپ ها و شرکت های نوپا در ایران

  1. میلاد

    سلام خسته نباشید.
    دوست عزیز من علاقه زیادی به برنامه نویسی دارم.ولی نمیدونم از کجا شروع به کار کنم.HTML و CSS رو بلدم.رشته نرم افزار کامپیوتر میخونم
    تو شهر خودمون کسی رو نمیشناسم که تو زمینه برنامه نویسی مهارت داشته باشه.که بتونم باهاش مشورت کنم.
    داداش شما کمکم میکنید که یه برنامه نویس خوب بشم؟
    با این که میدونم حرفام کمی خنده داره d:

    1. شایان

      سلام ممنون میلاد جان
      بهتره اول تصمیم بگیرید به برنامه نویسی چه پلتفرمی علاقه یا نیاز دارید. بعد راهنماییتون میکنم
      در ضمن برای یادگیری برنامه نویسی الزاما نیازی به استاد نیست. علاقه و تلاش کافیه

  2. میلاد

    بیشتر علاقه به برنامه نویسی وب دارم ولی از ++c و #c هم خوشم میاد.
    دوست دارم قالب های حرفه ای وبلاگ و وبسایت و … بسازم.

    1. شایان

      منابع زیادی یادگیری برنامه نویسی وب هست.
      اما پیشنهاد من این هست که به ترتیب:
      HTML
      CSS
      JavaScript
      دستورات SQL
      PHP
      JQuery
      رو یاد بگیرید. قوی ترین و بهترین وب سایت هارو میتونید با این روند یادگیری طراحی کنید.
      البته صد رد صد باید دستی تو گرافیک و فتوشاپ هم داشته باشید. اما در حد متوسط هم کافی هستش.
      اگر انگلیسی بلد باشید سایت w3cschools بسیار اصولی بهتون همه مباحث برنامه نویسی وب رو آموزش میده.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *